Google Analytics

torsdag 28 januari 2010

Seminarium 2 - förslag på ämnen

.

FÖRSLAG PÅ ÄMNEN - OBS! - DET KAN TILLKOMMA FÖRSLAG UNDER FREDAGEN

Imorgon, fredag, kommer det också instruktioner för hur du väljer grupp


Visualisering av upphovsrätten och alla aktörer

Upphovsrätten är ganska svår att förstå sig på. Kanske kan man på någon sätt visualisera/skapa en interaktiv modell för att bättre kunna förstå samband och samspel mellan möjliga aktörer – om man så vill ett slags ”spel” om upphovsrätten och dess olika aktörer och positioner.


Musik ”on the go”

Nya sätt att tillgängliggöra musik för folk i rörelse, inte bara knuten till den egna iPoden och hörlurarna utan kanske också synkad med miljöer, händelser, etc. I datorspel är musiken dynamisk och slingor, rytmer och loopar kan förändras utifrån det som händer "just nu" i spelet. Kan ett bakgrundsbeat för vardagen fungera på ett liknande sätt? Musiken blir inte fryst i ett notblad eller en inspelning utan måste upplevas "on the go"? Vad kan man lära sig av filmmusik som har relevans för andra områden i livet? Eller vill man ha syntetiskt framställd tystnad och fågelsång i sina hörlurar och slippa omvärldens alla oväsenden?


Musikbranschen 2020

En vision av hur musikbranschen kommer att fragmenteras (baserat på intervjuer och nulägesanalyser) och överleva med delvis nya uppgifter. Kanske mer som en PR-byrå och kvalitetssäkrare än som något annat? Hur ser Sony ut om 20 år, vad gör de, hur tjänar de pengar…?


Lokalpuben

Påminner lite om förra årets projekt kring "Landsortbiografen". Stora band (tänk U2 och Springsteen) spelar på folkets hus eller din lokala pub med hjälp av 3D-teknik. Vilket ös med kompisarna i en hemvan miljö istället för att stå och frysa på Ullevi


Digitalt mervärde

Finns det, eller kan man skapa mervärden i det digitala (nedladdade) musiken vs. det fysiska och köpta musiken? Hur kan man utvecklas detta? Förtur till konsertbiljetter vid köp av digital musik, ...? Om all musik är "gratis" eller man betalar en måttlig fast avgift (jämför med TV-licensen), vilka kringtjänster kommer man då att betala för?


Nya navigationsmönster

Hur hanterar man överflödets landskap (Fleischer)? Navigering måste bli en strategiskt viktig verksamhet i överutbudets tid. Hur kommer du att välja hur du ska navigera det totala överflödet? Hur designar man tjänster som hjälper användare/lyssnare att navigera, filtrera, urskilja, välja? Hur ser nya tjänster (som kan generera nya pengaströmmar) ut på detta område?


Finansiering

Samarbete med Internetleverantörer för månadsbetalning (sker redan i viss mån idag mellan t ex Telia och Spotify). Hur ser principerna för att fördela pengar mellan olika aktörer ut när pengarna från/kring musik tagit nya vägar? Pengar, affärsmodeller, värdekedjor, konsumenter, betalningsvilja och så vidare...


Guitar Hero-ekonomin

Vilken roll spelar Guitar Hero för band idag? Är det reklam för låten, eller är låten reklam för Guitar Hero-versionen? Kan artister tjäna ihop till brödfödan inte genom att sälja musik, men genom att det släpps Guitar Hero-versioner av deras låter som människor laddar ner och betalar för? Hur ser framtiden för musik och (musik-)datorspel ut? Vad kommer efter Guitar Hero och Rock Band?


Personlig karaoke

Ökad delaktighet i musiken med medieteknikens hjälp – sjunga med, t ex körsång (körslaget), Idol? Personaliserad karaoke där man deltar i en kör? Gregoriansk musik är enkel musik som man kan sjunga hur många gånger som helst utan att den förlorar i kvalitet. Detta kan sättas i kontrast till en ökad takt av uppsnappande och förkastande av musik (musik som TV-nyheter - aktuellt nu men dött nästa vecka).


Nya lyssnarbeteenden och konsumentmakt

Trendspaning. Titta på era egna beteenden och på de som är 5-10 år yngre än ni är. Hur kan era eller "kidsens" lyssarvanor och -beteenden representera framtida konsumtionsmönster? Vad kan musikbranschen lära av andra mediebranscher (film, böcker, datorspel). Martin Thörnkvist pekade till exempel på "prenumerationer" av datorspelstjänster (tänk World of Warcraft) som en intressant lösning.


Let's Dance

Idag upplever vi en renässans för dansbandsmusik och för kändisars dans på TV. Kan vi tänka oss att medietekniken kan möjliggöra dans på ett sätt som liknar Nintendo Wii? Ett lyssnande som också blir till ett förkroppsligande och utövande (tänk på dansmattor och dans(data-)spel men för mobilt bruk men ta konceptet vidare).


Musik tillsammans

Hur kan man designa musik/social händelser som för människor samman? Musik, upplevelser, medieteknik som uppmuntrar till och skapar sociala kontakter och bryter ner ensamhet och tristess på nya/bättre sätt än rockklubbar och musikfestivaler? Hur ser Dreamhack för musik ut? Sista sommarveckan är det festival i Kungsträdgården i Stockholm för kidsen. Vad skulle musik kunna göra för att överbrygga klyftor och bygga broar?


Framtidens musikskola

När musiken omger oss blir fler intresserade av att lära sig spela instrument själva. Hur kommer musiklärandet att omformas genom de tekniska och sociala lösningar som Internet möjliggör? YouTube-lektioner? "Pelle, din hemläxa till nästa vecka är att ta det här och lägg till ett eget gitarr-spår".


Internet-medierat musikskapande

Hur kommer samarbetet och (det distribuerade) musikskapandet att se ut i framtiden i och med att Internet möjliggör nya tekniska och sociala lösningar för att skapa musik? Vad kan man göra (vad görs) redan idag? Vilka är dagens begränsningar (och hur kan de övervinnas imorgon)?


Illegal nerladdning

Personerna och drivkrafterna bakom programvaran och beteendena som hotar musikbranschens pengaströmmar. Dyk ner i det underjordiska Stockholm, undersök och extrapolera från Scenen. Hur ser framtiden ut för upphovsrättspiraterna? Vilka är de? Vad tycker de? Vart leder denna utveckling i förlängningen? Vem vinner kampen?


Den anarkistiska marknaden

Den anarkistiska marknaden - Allt genast! Musiken blir vägröjare för ett nytt ekonomiskt tänkande där allt är möjligt just nu. En experimentverkstad för den ekonomiska och kulturella fantasin. Teoretiska implikationer på andra delar av samhället utifrån musikrevolutionen. Kan man tänka sig en musikvärld utan affärsmodeller? "Alla" skapar musik men ingen kan försörja sig på det...?


Musik och hållbarhet?

Det är mycken snack om och fokus på hållbarhet (sustainability) idag. Vad kan hållbar musik tänkas betyda och innebära?


Syntetiska artister

Virtuella artister och band som sjunger, spelar och gör musikvideos fast de bara existerar inuti en dator (och ägs av ett skivbolat?). Hur ser framtiden ut för den lovande Hatsune Miku - japansk vocaloid


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar